Blog Post

Maak korte metten met micro-agressie

dickdezwart • 13 januari 2025

 Waarom je van Jakhals-taal naar verbindende communicatie moet switchen.

‘Je bent best technisch voor een vrouw.’ ‘Maar waar kom je écht vandaan?’ ‘Je ziet helemaal niet dat jij een beperking hebt!’


Deze uitspraken lijken onschuldig, misschien zelfs bedoeld als compliment, maar ze kunnen flink verkeerd vallen. Zulke subtiele opmerkingen en gedragingen worden micro-agressie genoemd. Hoewel vaak onbedoeld, geven ze mensen het gevoel dat ze anders zijn of er niet bij horen. Tijd om hier korte metten mee te maken, en dat kan met behulp van de theorie van Geweldloze Communicatie.


Wat is Jakhals-taal?

In de theorie van Geweldloze Communicatie introduceerde Marshall Rosenberg het concept van ‘Jakhals-taal’. Deze communicatievorm is vaak beschuldigend, beoordelend of dwingend. Jakhals-taal kan ook sluipend optreden, bijvoorbeeld in de vorm van micro-agressies: kleine, subtiele opmerkingen die onbedoeld kwetsend zijn. Denk aan: ‘Wat spreek jij goed Nederlands!’ tegen iemand met een migratieachtergrond. Hoewel dit als aardig bedoeld kan zijn, legt het onbewust de nadruk op een verschil en kan het buitensluiting versterken.


Van Jakhals-taal naar Giraffe-taal

De tegenhanger van Jakhals-taal is ‘Giraffe-taal’: een verbindende en empathische manier van communiceren. De giraffe, met zijn grote hart en lange nek, symboliseert overzicht en compassie. Door Jakhals-taal te vervangen door Giraffe-taal, kun je micro-agressie op de werkvloer ombuigen naar inclusieve en respectvolle communicatie. Hoe doe je dat? Hieronder een aantal praktische tips.


Tips voor het ombuigen van micro-agressie naar verbindende communicatie


1. Wees bewust van wat je zegt 
Vaak zijn micro-agressies het resultaat van onbewuste vooroordelen. Merk je dit bij jezelf of je collega's? Organiseer een interactieve workshop waarin je je team uitnodigt om samen te reflecteren. Deel voorbeelden van Jakhals-taal en laat zien hoe Giraffe-taal eruitziet. Bijvoorbeeld:

  • Jakhals: ‘Je bent verrassend jong voor zo’n functie.’
  • Giraffe: ‘Wat knap dat je al zo’n mooie positie hebt bereikt!


2. Oefen empathisch luisteren
Empathie is de kern van Giraffe-taal. Luister niet alleen naar de woorden, maar ook naar de gevoelens en behoeften erachter. Als iemand zich gekwetst voelt door een opmerking, erken dat gevoel en vraag door: ‘Kun je me uitleggen wat je raakt aan wat ik zei?’


3. Gebruik de vier stappen van Geweldloze Communicatie


  • Waarneming: Beschrijf wat je ziet zonder te oordelen (‘Ik hoor je zeggen...’).
  • Gevoel: Benoem hoe je je voelt (‘Ik merk dat ik me ongemakkelijk voel bij die opmerking’).
  • Behoefte: Vertel wat je nodig hebt (‘Ik hecht waarde aan een inclusieve sfeer’).
  • Verzoek: Doe een concreet verzoek (‘Zou je het fijn vinden om hier samen naar te kijken?’).


4. Geef het goede voorbeeld 
Ben jij leidinggevend of manager? Dan speel je een cruciale rol in het bevorderen van verbindende communicatie. Gebruik zelf Giraffe-taal en spreek subtiele micro-agressies aan, zonder de ander te veroordelen. Bijvoorbeeld: ‘Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat dit anders kan overkomen dan je bedoelt. Zullen we kijken hoe we dit anders kunnen verwoorden?


5. Creëer een veilige cultuur 
Zorg dat iedereen zich vrij voelt om opmerkingen te bespreken. Een vertrouwenspersoon of een anonieme meldplek kan daarbij helpen. Bovendien kun je afspraken maken over hoe je met elkaar omgaat en wat je doet als iemand zich gekwetst voelt.


Waarom verbindende communicatie werkt

Het bespreekbaar maken van micro-agressie en het gebruik van verbindende communicatie zorgt niet alleen voor een inclusievere werkvloer, maar versterkt ook de samenwerking en betrokkenheid in je team. Medewerkers voelen zich gehoord en gewaardeerd, wat de werksfeer en productiviteit ten goede komt.



Meer weten? Ik ondersteun ondernemers, leidinggevenden en teams met praktische trainingen en advies over inclusieve communicatie. Samen maken we een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Neem contact met me op en ontdek wat ik voor je kan betekenen!

door Dick de Zwart 5 juli 2024
Waarom het belangrijk is om echt even af te schakelen.
door dickdezwart 23 mei 2024
Over hoe we beter kunnen luisteren en communiceren als we Giraffe-oren opzetten. Marshall Rosenberg deelt zijn waardevolle inzichten.
door Dick de Zwart 27 februari 2024
Dit blog is een onderdeel van mijn zoektocht naar de formule die ervoor zorgt dat jouw verhaal blijft hangen. En dan vooral in positieve zin! In die zoektocht stuitte ik op het boek van Chris Anderson: De TED-methode. Ik deel graag met je hoe dit boek ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt. k ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt.
door dickdezwart 31 januari 2024
Ken je dat stemmetje in je hoofd dat fluistert: "Wanneer ontdekken ze dat ik eigenlijk helemaal niets kan?"
door dickdezwart 12 december 2023
Assertiviteit, een sleutelbegrip in de sociale psychologie, draait om de manier waarop je in sociale situaties met anderen omgaat. 
door dickdezwart 21 november 2023
Het spirituele perspectief op Leiderschap: Verbinding en betekenis
door dickdezwart 31 augustus 2023
“ Jij komt altijd te laat op onze meetings! ”, schreeuwt de de een. “ Nou, pffff, ik kan er ook niks aan doen. Het was superdruk onderweg! ”, stamelt de ander.
door dickdezwart 23 augustus 2023
De dramadriehoek is ontworpen door Stephen Karpman. Het laat zien dat je gevangen kunt zijn in een steeds terugkerend patroon van aanklagen, redden en het slachtoffer zijn. Hoe herken je dit patroon en hoe overstijg je het?
Marketing na corona: 3 blog tips
door dickdezwart 14 december 2020
“Nog even de tanden op elkaar”, hoor ik mezelf zeggen tegen mijn ouders. “Binnenkort kunnen we vast wel weer met de familie iets leuks doen”. Alsof op een of andere magische manier alles weer bij het oude is. Reality check: dat gaat niet meer gebeuren. En er zijn ook positieve ontwikkelingen. Voor ons als marketeers zijn het bijzondere tijden. Digitalisatie is nog nooit zo snel gegaan. Marketing in ‘het nieuwe normaal’. Wat is dat? Wat is er eigenlijk veranderd in het consumentengedrag, en hoe gaan wij, als marketeers daarmee om? Ik heb drie blogs op een rijtje waardoor ik me geïnspireerd voelde. Het is het topje van een ijsberg aan mega-interessante verhalen. Dus meer info volgt als je In blog nummer 1: Eric van Hal, van Mediaweb zette in zijn laatste blog 22 trends op een rijtje. Korte recap: De digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen en marketingtechnieken schuiven op naar meer en meer persoonlijk. En op de plaatsen waar de mensen zich in privé tijd bevinden. Blog nummer 2: In een blog op Adformatie wordt ons op het hart gedrukt dat elke marketeer zich moet afvragen hoe de wereld van de klant veranderd is door deze crisis. Is het achterliggende klantprobleem veranderd? En niet blind varen op de marketing koers van pre-corona. Blog nummer 3: Pieter Voogt schrijft op Marketingfacts dat wij, als marketeers, na de coronacrisis flink aan de bak moeten om de achterstand die de crisis ongetwijfeld heeft veroorzaakt, zoveel mogelijk goed te maken. De kans is aanwezig dat daarvoor ook nog eens minder budget beschikbaar is, omdat in geval van een negatieve cashflow het marketingbudget nu eenmaal een 'makkelijk slachtoffer' is. Dat betekent dus dat we als marketeers nóg creatiever moeten zijn. Een mooie gelegenheid om onszelf en onze meerwaarde te bewijzen! Kortom: Genoeg leesstof te vinden. Mijn persoonlijke take away is ‘ denk vooruit ’. Ook deze crisis gaat voorbij. En snap je dan je klanten nog? Blijf dus flink communiceren, luister intensief en stuur bij waar je kan. Op naar 2021!
ZZP-ers en Lifters
door Dick de Zwart 23 oktober 2019
Het eerste jaar als zelfstandige zit er op, in september at ik met vrouw en kinderen een taartje op mijn leven als ZZP-er. Een turbulent jaar, een leerzaam jaar, stapels nieuwe contacten, inzichten en plezier. Maar ook een uitdagend jaar. Want je weet nooit precies wat de (nabije) toekomst brengt. “Niks voor mij, die onzekerheid”, zeggen veel van mijn vrienden. En dan denk ik, waarop vertrouw ik eigenlijk? Met welke overtuiging neem ik het risico om sterk te durven variëren met mijn inkomsten? Op die momenten denk ik terug aan de vakanties toen ik, als student, door Europa liftte. Met een rugzak, lichtgewicht tentje, slaapzak, gaspitje en liftbord stond ik geregeld langs de weg. Naar Engeland, Frankrijk, Spanje of naar welke andere plek dan ook. Hoe vaak heb ik gedacht: “ik sta hier niet goed, ik kom nooit weg” of, “deze lift brengt me niet waar ik heen had willen gaan”, “Help!!” Maar, ik kwam altijd weer weg, ik kwam altijd aan op mijn bestemming en ook weer veilig thuis. OK, de route was vaak een beetje anders, de tijdsinschatting klopte vaak niet en er waren andere onverwachte situaties. De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk. "De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk." En zo leef ik ook mijn ZZP-leven. De bestemming is min of meer bekend; ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie. Maar hoe ik daar kom, en wanneer… geen idee. En dan vertrouw ik dus op mijn geloof in de wetmatigheid waarmee ik ook altijd liftte: het komt altijd weer goed. Ik lift, zogezegd, mijn weg door mijn professionele leven. Met vol vertrouwen, verwachting en plezier. "Ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie" Mijn gedachten aan deze vergelijking en de zekerheid die ik eruit put, veranderen op slag mijn zorgen over mijn volgende opdracht in een verwachtingsvolle nieuwsgierigheid. Hier sta ik, rechtop, glimlach op mijn gezicht, met mijn rugzak vol kennis en ervaring en op mijn liftbordje staat ‘betere marketingcommunicatie’. Dus: Wie pikt mij op en waar gaan we heen?
Meer posts
Share by: